Tuesday 21 January 2014

STRATEGI UNTUK MERANGKA DAN MELAKSANA

Ø  Kepentingan ekonomi:
        Kos kepimpinan, perbezaan, dan segmentasi.
Ø  Kepentingan politik:
        Sambutan negara dan mengawal pasaran tempatan.
Ø  Kepentingan kualiti:
        Implementasi TQM dan mendahului kehendak pelanggan, dan penambahbaikkan yang berterusan.
Ø  Koordinasi pentadbiran:
     Keputusan berdasarkan kepada merit keadaan seseorang dan tidak berdasarkan kepada ketentuan ekonomi atau politik.

Strategi Pengaruh
Ø  Pengaruh Etnik:
        Ibupejabat menentukan keputusan setiap strategi.
Ø  Pengaruh Pemusatan:
    Keputusan strategi berdasarkan kedudukan MNC dalam memenuhi budaya negara tersebut.
Ø  Pengaruh Wilayah:
 Ibupejabat cuba untuk mempengaruhi anaksyarikat berdasarkan kepentingan mereka berdasarkan asas wilayah.
Ø  Pengaruh Geografi:
    Ibupejabat cuba menyatukan pendekatan sistem global dalam membuat keputusan.
Ø  Pengaruh Persekitaran:
  Proses di mana pihak pengurusan diberi maklumat mengenai jangkaan arah perubahan di persekitaran ia beroperasi.
LANGKAH-LANGKAH BAGI MERANGKA STRATEGI
Ø  Penelitian Persekitaran:
 Proses di mana pihak pengurusan diberi maklumat berkaitan sesuatu trend mengenai sebarang perubahan luaran (dari segi geografi).
   Maklumat ini digunakan untuk merangka strategi atau  cadangan untuk beroperasi di negara lain.
Ø  Analisa Sumber Dalaman:
    Membolehkan pihak pengurusan membuat analisa ke atas prestasi pengurusan, teknikal, sumber bahan, kedudukan kewangan.
        Faktor kunci kejayaan.
Ø  Penentuan Matlamat:
  Keuntungan dan matlamat pemasaran adalah agenda utama bagi MNC.

STRATEGI PERLAKSANAAN
Ø  Proses di mana penyediakan matlamat dan perkhidmatan sepertimana yang telah dipersetujui di dalam rancangan tindakan.
        Perlaksanaan tempatan.
        Perlaksanaan pemilikan dan kemasukkan.
        Perlaksanaan peranan bagi fungsi kawasan.

Perlaksanaan Tempatan
Ø  Pertimbagan tempatan perlu diambilkira dalam melaksanakan strategi: negara dan kawasan tertentu dalam negara.
  Negara: Pelaburan disalurkan ke negara yang membangun; mengelakkan diri dari membuat pelaburan di neagar yang tidak stabil dari segi politik dan kekangan dari negara-negara lain.
     Kawasan tertentu: Setelah pemilihan negara dibuat, kawasan beroperasi akan ditentukan juga. Faktor yang mempengaruhi perlaksanaan: pasaran, persaingan, pengangkutan, infrastruktur, dan pekerja.

Perlaksanaan Pemilikan dan Kemasukkan
Ø  Pemilikan penuh (wholly owned).
Ø  Usahasama (joint venture).
Ø  Perlesenan (licensing).
Ø  Franchise.
Ø  Expot/impot.

Perlaksanaan Fungsi
Ø  Pemasaran
  Strategi perspektif pemasaran adalah berdasarkan kepada negara-ke-negara.
Ø  Pengeluaran
      Strategi dalam memilih negara untuk pengeluaran sahaja; tiada operasi sepenuhnya.
Ø  Kewangan

    Strategi ditetapkan oleh ibupejabat dan dilaksanakan oleh cawangan.

No comments:

Post a Comment