Ø Organisasi yang mengurus
perniagaan merentasi sempadan negara dikenali sebagai firma antarabangsa atau
syarikat multinasional.
Ø Pengurusan strategik adalah
proses menentukan sesebuah organisasi mengenai asas tujuan dan objektif jangka
panjang, kemudian melaksanakan rancangan tindakan untuk mencapai matlamat.
Ø Istilah syarikat induk adalah
syarikat yang bertapak di negara sendiri serta melabur pada peringkat
antarabangsa,
Ø Negara tamu adalah negara di mana syarikat
perniagaan melabur.
Ø Dari segi konsep proses pengurusan strategik,
pelaksanaannya adalah sama bagi firma antarabangsa mahupun firma domestik,
tetapi proses pelaksanaannya agak lebih rumit dan komplek bagi firma
antarabangsa.
Ø Ini disebabkan beberapa
faktor seperti faktor sosial, budaya, demografik, persekitaran, politikal,
kerajaan, guaman, teknologikal dan persaingan yang boleh memberi tekanan,
peluang dan cabaran bagi syarikat yang ingin mewujudkan cawangan perniagaan di
negara asing.
Ø Jarak kawasan, perbezaan
budaya dan adat, serta variasi pada amalan perniagaan selalunya akan menyukarkan
komunikasi antara pihak syarikat induk dan pihak operasi luar negara.
Ø Pelaksanaan strategi juga
turut menjadi sukar kerana perbezaan pada budaya boleh membawa perbezaan pada norma kerja,
nilai dan etika kerja.
No comments:
Post a Comment